سایز فرش ماشینی و ابعاد آن
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

در وهله اول برای اینکه بفهمیم فرش چند متری باید بخریم باید در مورد ابعاد فرش ها اطلاعات داشته باشیم. شکل هندسی استاندارد برای همه فرش ها، هم ماشینی و هم دستباف مستطیل شکل هستند. توجه داشته باشید که ابعاد استاندارد را گفتیم وگرنه طرح های دایره ای، مربعی، شش ضلعی و یا لوزی و ... هم وجود دارد، اما تعداد تولیدی آنها اصلا قابل مقایسه با فرش مستطیل نیست!

برای دیدن مجموعه فرش ابریشمی طرح دستباف کلیک کن

سایز و ابعاد استاندارد فرش های ماشینی چیست

سایز و ابعاد استاندارد فرش های ماشینی چیست؟

فرش های ماشینی معمولاً در ابعاد استاندارد 6، 9 و 12 متری تولید می شوند، اما می توانند در شکل ها و اندازه های مختلف نیز سفارشی شوند. ابعاد فرش ماشینی 6 متر عرض 2 متر در طول 3 متر و فرش 9 متر عرض 2.5 متر در طول 3.5 متر می باشد. ابعاد فرش 12 متری عرض 3 متر در طول 4 متر می باشد. علاوه بر این، فرش‌های ماشینی را می‌توان به شکل‌های مربع و گرد ساخت که اندازه‌های رایج آن‌ها 1*1، 2*2 و 3*3 متر است. فرش های ماشینی بزرگ را نیز می توان برای موارد خاص سفارش داد.

فرش ماشینی معمولا در این ابعاد و اندازه‌ها تولید می‌شود که در جدول زیر آورده دیم.

نوع فرش متراژ فرش
فرش 12 متری 3* 4 متر
فرش 9 متری 2.5 * 3.5 متر
فرش 6 متری 2* 3 متر
فرش 4 متری 1.5 * 2.25 متر
فرش 1.5 متری 1 * 1.5 متر
کناره 4 متری 1* 4 متر
کناره 3 متری 1 * 3 متر
کناره 2 متری 1* 2 متر
پادری 50 * 80 سانت

 

توجه به این نکته مهم است که اینها فقط دستورالعمل های کلی هستند و اندازه و ابعاد فرش ماشینی بسته به سازنده و نیازهای خاص تجهیزاتی که از آن استفاده می شود می تواند متفاوت باشد. برای تعیین اندازه و ابعاد مناسب فرش، همیشه بهتر است با فروشنده مشورت کنید. 

ابعاد فرش 12 متری

ابعاد فرش 12 متری

فرش 12 متری، فرشی در ابعاد استاندارد است. ابعاد فرش ماشینی 12 متری معادل 4 متر طول و 3 متر عرض است، بنابراین فرش بسیار بزرگ است و برای استفاده در خانه های بزرگ در نظر گرفته شده است. البته در فضاهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. فرش 12 متری یکی از پرفروش ترین فرش های ماشینی است. شکل دقیق فرش به کاربرد مورد نظر بستگی دارد. برخی از فرش های صنعتی ممکن است به شکل مستطیل یا مربع باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است متناسب با ابعاد خاص باشند.

ابعاد فرش 9 متری

ابعاد فرش 9 متری

ابعاد فرش ماشینی 9 متری معادل 3.5 طول و 2.5 متر عرض است. ابعاد فرش ماشینی استاندارد مستطیل است فرش ماشینی 9 متری را می توان برای فضاهای مختلفی از جمله اتاق نشیمن، اتاق خواب و سالن استفاده کرد. یک فرش 9 متری پوشش کافی برای بیشتر فضاها را فراهم می کند و اندازه مناسبی برای انواع مختلف اتاق ها است و به همین دلیل فرش 9 متری یکی از پرطرفدارترین فرش ها است. اندازه گیری اتاق قبل از خرید فرش برای اطمینان از مناسب بودن ابعاد و اطمینان از تناسب خوب بسیار مهم است.

ابعاد فرش 6 متری

ابعاد فرش 6 متری

ابعاد فرش ماشینی 6 متری معادل 3 متر طول و 2 متر عرض است ، و این رایج‌ترین اندازه و سایز فرش است. مانند فرش های 12 و 9 متری فرش 6 متری نیز فرش استاندارد محسوب می شود. فرش‌های شش‌ متری هم در نمونه‌های فرش دستباف و هم فرش ماشینی به وفور یافت می‌شوند و معمولا افراد و مشتریان به خرید این سایز از فرش، علاقه بیشتری نشان می‌دهند. فرش های 6 متری در اتاق های پذیرایی و اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می گیرند.

ابعاد فرش 4 متری

ابعاد فرش 4 متری

ابعاد فرش ماشینی 4 متری معادل 2.25 متر طول و 1.5 متر عرض است. که معمولا در یک نقشه خاص بافته می شود و در مکان های خاص نیز مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب محل استفاده از فرش 4 متری به نیازهای خاص و ترجیحات سبک خانه شما بستگی دارد.

فرش‌ گرد

فرش‌ گرد

علاوه برتولید فرش مستطیلی در کشور ایران، فرش گرد نیز تولید می‌شود که متداول ترین سایزها و قطرهای تولید شده فرش گرد به شرح زیر است: این نوع فرش ها مناسب برای فضاهایی است که دیواری گرد دارند. همچنین در زیر میز ناهارخوری گرد و در وسط سالن‌های بسیار بزرگ نیز به عنوان جلوه و زیبایی نیز استفاده می‌شوند.

  • دایره قطر 1
  • دایره قطر 2
  • دایره قطر 3

فرش‌ مربع

فرش‌ مربع

در کنار فرش‌های مستطیلی و دایره‌ای، فرش مربع نیز یکی دیگر از تولیدات شرکت های فرش ماشینی در ایران است. معمولا مربع ها در اندازه‌های مختلف بافته می‌شوند که ابعاد رایج آن به صورت زیر می‌باشند: این نوع فرش ها برای اتاق‌های مربع شکل و یا در سالن غذاخوری کوچک و مربعی شکل، گزینه‌ی مناسبی می باشد.

  • 1 در 1
  • 1.5 در 1.5
  • 2 در 2
  • 2.5 در 2.5
  • 3 در 3
  • 3.5 در 3.5
  • 4 در 4

فرش کناره

فرش کناره فرشی است که از آن در راهروها و قسمت‌های بلند و باریک منزل استفاده می‌شود. انواع فرش کناره در ابعاد استاندارد (۱ متر در ۲ متر) ، (۱ متر در ۳ متر) و (۱ متر در ۴ متر) بافته می‌شود. این نوع سایز فرش ها معمولا زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارد.عرض فرش متری، ۱ متر بوده و طول آن، مطابق میل مشتری برش می‌خورد و سپس انتهای آن به وسیله‌ی ماشین دوخته می‌شود.

ابعاد غیر استاندارد فرش ماشینی

ابعاد غیر استاندارد فرش ماشینی

علاوه بر ابعاد استاندارد فرش ماشینی تولید شده، سایزهایی دیگری نیز به صورت سفارشی و به درخواست مشتری تولید می‌شوند که در زیر نمونه هایی از آن را معرفی خواهیم کرد :

  • ابعاد فرش ماشینی 24 متری:  8*3
  • ابعاد فرش ماشینی 18 متری : 5*3.5
  • ابعاد فرش ماشینی 15 متری : 5*3

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

سایزهای بالا نمونه هایی از تولیدات غیر استاندارد هستند که البته به غیر از این سایزها، اندازه های غیر استاندارد دیگری نیز بنا به سفارش مشتری قابل تولید هستند. به این نکته دقت کنید که سایزهای استاندارد فرش ماشینی توسط تمامی برندها تولید می‌شوند ولی ابعاد غیر استاندارد فقط توسط برندهای خاص تولید و عرضه می‌گردند.( فقط بر اساس سفارش و تولید و فروش به صورت جفتی) .

سفارش فرش

چرا سفارش ابعاد غیر استاندارد فقط به صورت جفتی امکان پذیر است؟

سیستم بافت دستگاه های فرش ماشینی به این صورت است که وقتی دستور تولید هر سایزی به آن داده می‌شود، دستگاه آن سایز فرش را به صورت جفت و به صورت زیر و رو و پشت به پشت هم تولید می‌کند.  به همین جهت معمولا نمی‌توان یک سایز فرش را به صورت تکی تولید کرد. با توجه به این موضوع ابعاد استاندارد فرش ماشینی معرفی شده در لیست بالا چون به صورت دائمی موجود هستند و فروش آن‌ها نیز رایج است، به صورت تکی هم فروخته می‌شوند. اما سایزهای غیر استاندارد چون فقط مخصوص یک مشتری تولید می‌شوند، برند تولید کننده هر 2 تخته فرش را به مشتری درخواست کننده عرضه می‌کند.

مطالب مرتبط:





:: برچسب‌ها: ابعاد فرش، سایز فرش، ابعاد استاندارد فرش، ابعاد فرش 12 متری، ابعاد فرش 9 متری، ابعاد فرش 6 متری ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: